17/2/2011

重大決定



來美幾年來我一直未能下一個重要決定

什麼時候養寵物選貓還是狗

我一直都很喜歡貓狗跟所有接觸過生活過的貓狗都相處愉快(牠們是知道來者善或不善的)但從未自己飼養即使單獨生活的十多年也沒有原因很簡單我一直覺得養寵物是非常大的責任而我以前每隔幾年就會搬屋或者離開香港生活一段時間我很怕改變一向獨來獨往不向任何人/任何東西交代的自由所以多年來都只是玩玩家人朋友舊伴侶的寵物
來美幾年了家又搬了工作又穩定了最近較認真地考慮養寵物的決定


雖然打理貓的功夫少又不需天寒地凍帶出外邊解決大小事但我仍是想先養狗

我一向比較喜歡體型大的狗隻但我現時的家前院後院面積都不大沒圍欄又跟鄰居的花園相連養大狗不容易而且有一類型的狗隻是我從小到大的夢想犬(dream dog)

Pembroke Welsh Corgi哥基犬






喜歡哥基犬體型雖然算小種但擁有大種狗友善的性格聰穎與忠誠而且外型實在可愛

在美國找哥基犬不易通常都要找專門繁殖哥基犬的繁殖家最近我時常上網找資料終於找到一個距離我家大約一小時車程的繁殖家他同時是個獸醫(起碼知道他不是靠繁殖犬隻來養家)電郵查詢時他說現在沒有幼犬了但有一隻六歲已退休的配種狗女想找一主好人家收養問我有沒有興趣

我想了一晚又跟老公商量過雖然知道養狗由幼犬開始飼養的話感情容易建立很多但再想深一層我兩日間都不在家可陪伴培訓幼犬的時間實在有限若每天八小時把幼犬困在籠內我又怕牠寂寞害怕可能收養成年犬是較適當負責的做法唯一的壞處就是牠可能跟我們生活的日子會比幼犬短健康的哥基犬一段可生存13-14

我決定今個週末去探探牠一來看看我們跟牠首次接觸的反應二來可當面問一些有關飼養牠的問題再回家認真考慮

好緊張好緊張真的這比我決定結婚或移民更令我緊張


7 則留言:

  1. Hi ee,
    Mommy showed me the picture of your dream dog and told me what you wrote. The welsh corgi was once my dream dog too but i changed my mind.  I am glad that you are getting a dog and please keep us posted on the new adventure. :)
    Love,
    Lui Lui
    [版主回覆02/18/2011 02:10:00]Hello Lui Lui!!
    So glad to hear from you!  Your mom told us you are making excellent grades in school, good job!
    So which breed is your dream dog now?  I'm still very anxious about this decision, it's a huge commitment and I don't know how good of a dog owner I will be.  But since I have waited for this for so long, I guess it's about time I take the plunge.
    If I really get this dog (her name is Morgan), will sure let you all know and post pictures here. 
    You take care, and don't forget to have fun!
    Love,
    EE

    回覆刪除
  2. 艾菲妹17/2/11 22:07

    最緊要大家相處得開心, 時間長短不是問題...
    肥吉差不多9歲時我才來到部屋, 現在感情很好...雖然佢年紀大, 但我們仍然相親相愛, 想陪牠到最後一刻...只要珍惜就好了...
    [版主回覆02/18/2011 02:14:00]狗年紀大又有其好處,起碼過咗兩歲會比較少亂咬嘢,而且已經識得出街先大小便,唔駛我訓練。最希望佢係身體健康,無乜特別病痛,個性又溫純啦,真係好緊張呀。

    回覆刪除
  3. Southerngal17/2/11 22:17

    I love love love Corgi!!! That's one of my dream dogs too!!! I hope everything will work out! I'm so excited for you! They're wonderful and beautiful dog! For my 2 dogs, we adopted an adult dog (Doberman and German Shepherd when they're about 3.5 years old), it's true about we don't get to see their puppy side, but then we can definitely provide a lot of love to them (cos usually adult dogs are less likely to get adopted than puppies) and like you said about house training part will be a bit tough when you have to work.
    Can't wait to see your dog!!!
    [版主回覆02/18/2011 02:28:00]我其實有幾類狗都鍾意,狼狗、金毛尋回犬、lab、goldendoodle啦,都係大狗,如果我屋企有有圍欄嘅大花園,我估我一定揀大狗。我淨係唔太鍾意身型好細,放喺手袋size嘅狗啫。Corgi夠聽明性格又友善,最可愛係腳短短,個樣又成日笑笑口咁,真係見到佢哋幾唔開心都唔記得呀!
     
    我依家都十五、十六,未知呢個決定係咪啱,你知我老公weekdays唔喺屋企,得我一個打理,不過呢段時間開始暖番,迎接新成員一定比秋冬好。

    回覆刪除
  4. Southerngal17/2/11 22:18

    P.S. come to our house... you can play with big dog Sturm anytime! hehehe...
    [版主回覆02/18/2011 02:31:00]講真,我有諗過搵個週末落Atlanta,因為我想剪頭髮!不過如果養狗狗,又要佢先適應新環境先,可行又唔行得開喇。

    回覆刪除
  5. 我同你一樣 , 好愛狗狗 , 尤其大隻那種 , 阿旺就令我愛到佢瘋狂 !!
    我覺得地方同愛心都足夠你養狗 , 問題係你怕日間不在家 , 但我有好多朋友都係日間返工 , 晚上回家帶佢地落街 , 無乜問題 ... 不過可能初初一些日子狗狗會唔慣獨處 , 我估你去 pet shop 或領養店時 , 佢地都會教你些心得 …
    [版主回覆02/18/2011 23:10:00]呢邊普遍唔興喺寵物店買狗,因為大部份寵物店都係喺啲唔人道嘅飼養場大量繁殖出嚟,一出世就被困住,好多一係健康有問題,一係就好怕人。所以我哋多數揀私人繁殖家,或者去dog rescue領養人哋唔要嘅。
     
    我估初頭我返工時,一定係擺佢入籠,因為首先唔知佢聽唔聽我話,二來佢未熟悉環境對佢都唔安全,要睇定啲先可以放佢喺屋企自己走動,可能二樓要攔住。我只係想日頭中間時間如果可以帶佢出去行個圈,佢又會開心啲,又少啲意外,不過公司同屋企唔算近,來回要成四十分鐘,多數返唔到去睇佢。
     
    好緊張呀Ta姐,呢個係我人生暫時最大決定呀!

    回覆刪除
  6. Southerngal18/2/11 23:31

    Let me know when you're planning to come?! We'll try to meet you there. I know it's harder to have a big dog because you don't have a big yard, but if you're active enough to take him/her for walks, or go to nearby parks to play balls, that's good exercise for big dog. Bigger dog tends to have better control as they have bigger bladder? But I think Corgi should be okay with 8-9 hours not using bathroom. At the beginning, maybe you can have your in-laws to check on the dog once in a while during the first couple weeks to make the dog feel comfortable...
    My friend usually turn on TV for her pets (parrot, cats, tons of birds, fish, turtle and a dog) when she's at work lol...
    [版主回覆02/20/2011 12:16:00]依家唔駛諗喇,暫時都無機會,都幾失望。 去Atlanta我都未同我老公講過,唔知佢想唔想去,如果真係去得成,我先通知你啦。

    回覆刪除
  7. 養狗仔真係好大責任,以前我未養時,唔明d人點解咁緊張隻狗仔既起居飲食,而家養左就知。我隻係goldendoodle,後園都無fenced既,夏天比佢出去玩,唯有上條好長既leash。
    [版主回覆02/20/2011 12:14:00]係呀,好大責任,會掛心,想去旅行都無咁容易。 不過暫時又無機會喇,可能無緣啦。

    回覆刪除