7/3/2012

Invisalign箍牙日誌(3) – 不是小朋友玩意

美國小朋友乳齒脫掉長出恆齒後,大部份都會箍牙,年紀小的13-4歲就開始,遲的也一定在中學畢業前完成。這可說是美國傳統/文化,如果小朋友不箍牙,就好像父母供養不足,小朋友看見所有同學都箍牙而自己沒機會,就有點像沒錢參加課外活動一樣。

既然大部份小朋友都經歷箍牙,痛楚或外觀影響減至最低當然最好,我相信有很多父母都會想知道Invisalign是否適合小朋友。而Invisalign也有一個叫Invisalign Teen的療程。

以下純粹個人意見。

傳統箍牙,牙醫會在牙齒上鑲上釘及鋼線,然後定期到診所讓牙醫拉扯鋼線,移動牙齒到理想位置。

但用Invisalign箍牙,效果理想與否,主要取決於顧客的恆心及自律。

首先,一定要有心理準備,在箍牙期間改變生活習慣。單憑牙套移動牙齒,帶牙套時間的長短很重要,Invisalign簡介建議一日最少帶20小時,但更多專業意見建議每日最少帶22小時。那在什麼時間才把牙套脫下?

Invisalign不可以進食,所以吃東西時一定要把牙套除下,而進食完畢後,必須徹底清潔牙齒才把牙套帶上,即先線牙(floss),再刷牙,然後把清洗乾淨的牙套帶上。所以好多帶Invisalign的人都會在生活環境周圍(公司/手袋/)放滿牙膏牙刷牙線。

可想像,在整個箍牙時期,即使只是一日三餐,亦最好把進食時間縮短,在家進食還好,清理方便,在外進食就比較麻煩。我現在上班,每日起碼在洗手間線牙刷牙兩次,其實我有點抗拒在公司廁所刷牙,總覺不夠衛生。另外,自帶牙套後,在外進餐的場地亦需小心選擇,只得一個洗手盤的地方我不會去,免影響別人,幸好我從來不會在車進食。

很多帶牙套的人因而減肥,就是為了免麻煩減少進食,尤其是有吃零食習慣的人,已不可能一路上班/上網/看電視,一路吃零食,因為要不停除帶牙套,亦會大大縮短帶牙套時間。

不單只進食要除牙套,飲用有顏色,有糖份飲料也必須重複上述刷牙動作。因為牙套與牙齒緊貼,如容許色素及糖份留在中間,牙變啡及爛牙的機會大大提高。

在我來說最大改變,就是不可以上班時飲茶。我是茶怪,而且喜歡飲黑茶潽洱,平時一定有杯茶在手一路工作一路飲,現在要在上班時一口氣飲一杯再刷牙,午飯時又一口氣飲一杯又再刷牙,其餘時候飲清水(我很怕飲清水),非常非常無癮。

我家老公仍未習慣我的改變,有時晚上會叫我食雪糕或去買Starbucks,當然沒有人禁止我吃喝,但現在每日已最少刷5次牙,實在不想為吃/喝一點東西再刷。

Invisalign的人都知道有一個不成文的附加詞彙,就是Invisalign Diet,即盡量食少餐,少吃/不吃零食,飲水。

就以上種種,你認為十多歲的小朋友可以做得到嗎?小朋友課外活動多,亦必須時常進食提昇體力。你信賴他們會每次都乖乖把牙套除下,飲食後立即線牙刷牙嗎?當然傳統箍牙也鼓勵每次進食後刷牙,但即使不刷壞影響也不會像Invisalign那麼嚴重,因為沒有牙套阻止口水/空氣自然清潔牙齒。小朋友忘了把牙套帶上幾個鐘頭,牙齒移動及鞏固位置的速度就變慢,帶下一個牙套就更痛。

Invisalign Teen的療程就是信不過小朋友的自律,在牙套加上有顏色的記號,在牙齒移位完成後顏色會消失,之後才可帶第二個牙套。但這並不阻止爛牙及牙齒變色的問題,帶Invisalign時這兩個機會都會大增,牙齒可能齊整了,但全口爛牙卻得不常失。

其實我不太贊成小朋友年紀太細箍牙,雖然大部份牙醫都認為沒問題,尤其只有12-3歲,因為小朋友面型顎骨仍會繼續成長。更大的問題是無論用哪一種方式箍牙,完成後都需要長時間/永久定時帶牙齒固定器(retainer),才可保持牙齒不走回原位。若15-6歲就箍完牙,面型變又沒記性沒恆心帶固定器,遲早浪費幾年箍牙歲月/費用。

我兩個繼女都箍過牙,中學畢業已箍完,兩個現在都沒帶固定器(掉了/麻煩/忘了),也不知沒帶多少年了,我亦看到她們的牙齒已走位,有點重疊,父母花的錢白白浪費。美國亦有很多人在成人階段第二次/第三次箍牙(Invisalign用家很多都是),牙醫當然想你愈花多錢愈好,所以一定說恆齒出齊就可以箍,但撫心自問,你對自己十幾廿多歲的兒女能自律長期帶固定器有多少把握?又或者,作為美國父母,要接受兒女會浪費你為他們付過的箍牙費用,至於箍第二第三次,由他們成長後自己解決罷他們自會更珍惜。

5 則留言:

  1. Jo 姐姐7/3/12 15:58

    呢度又真係好興箍牙 通街都見有箍牙嘅小朋友
    我細仔原本都想箍牙 但聽到醫生話 要先剝咗兩隻犬齒 然後再要甚麼甚麼 佢即時話唔使喇
    [ruma回覆10/02/2012 21:28:25]您好呀, 我最近搵緊箍牙資料, 想問下有關剝牙問題, 聽您講先知原來有種「削牙」就唔駛剝牙, 咁做會不會貴好多? 係咪唔係個個識箍牙既醫先都識削牙? 我都係D牙本身自覺幾健康, 覺得要剝左佢真係好無陰公>_< 不過我上面排牙兩邊都有智慧齒, 唔知如果剝左佢係咪就唔駛再剝其他呢...?
    [版主回覆03/09/2012 11:00:19]無保險就真係要再諗。我如果唔係有保險都未必會箍。

    咁就等亞仔搵工或者轉工時,會唔會遇到一個公司保險會無年齡限制啦,我都係好彩老公個plan有先至做到咋。
    [Jo 姐姐回覆03/09/2012 07:40:54]其實都成十年前嘅事 我噚晚再問番佢 已經唔記得咗喇
    況且依家過咗19歲 保險又唔包 要自己俾都好貴吓 亦要睇佢仲想唔想去箍牙先再算啦
    真係唔該妳 俾咁多資料我呀
    [版主回覆03/08/2012 23:12:14]依家啲牙醫無咁主張剝牙, 剝牙雖然會令到啲牙夠位走, 但係就容易影響面型同笑容, 我牙醫都有話我可以剝一隻. 我同佢講我啲牙齒牙肉一向好健康, 如果一定要剝先箍到我就唔會箍牙. 佢明白我意願之後就用第二種辦法(在某幾隻牙兩邊削少少偷位).

    如果你細仔仲想箍, 不如睇多一兩個牙醫攞意見, 依家有兩派牙醫, 一邊仍然主張剝牙(因為佢哋易做啲), 另一邊唔主張剝牙. 攞多一兩個意見好啲.

    回覆刪除
  2. 我個陣箍牙時都係隨身帶牙膏牙刷,其實一開始就吾慣,帶帶下就覺得無咩野架啦!加油!
    [版主回覆03/08/2012 23:14:12]我依家好習慣帶牙套, 無覺得唔舒服或是痛, 最唔慣仍然係無得飲茶同埋有時想食嘢又怕煩唔食.

    我自控能力ok架, 應該可以順順利利完成過程.

    回覆刪除
  3. 我十一歲o個陣箍, 而家走晒位啦! 反而個牙醫無同我講要keep住個retainer, 只係戴左兩年!
    [版主回覆03/10/2012 03:07:28]11歲咁細個箍? 一定位啦!! 不過我懷疑以前啲牙醫都唔知道原來箍完之後啲牙都仲會走位. 又或者唔想將個咁壞嘅消息同啲細路講, 又要同亞媽講要隔一陣就再做新retainer, 免得連生意都無.

    依家啲牙醫多數會講要永久帶retainer, 我牙醫同我講箍完後先長帶6個月, 之後淨係晚晚瞓覺帶, 再之後每隔幾晚帶每星期定時帶, 但一定唔好以停. 如果唔係又係浪費箍牙.

    回覆刪除
  4. Pandora 香傭講法文12/3/12 06:27

    好似有d呃錢咁...
    [版主回覆03/13/2012 01:53:05]多謝探訪留言!

    都有少少係架, 因為唔一早老老實實同啲父母及細路講清楚, 如果一早話"箍完要成世都帶retainer架, 唔係就前功盡廢, 你到上大學, 成日去浦嗰個年紀時得唔得?"

    如果一早講明, 咁可能好多人都會等大個啲箍, 因為除非個細路有OCD, 唔係真係好難想像一個十幾廿歲年輕人keep住乖乖定時帶retainer, 又有好多係帶咗一排唔見咗個retainer, 又唔想洗錢再整個, 攪吓攪吓又唔帶囉.

    不過依家啲美國人都預咗要箍兩次牙架喇, 不過第二次係自己俾錢啫.

    回覆刪除
  5. 原來箍完牙.都仲要帶固定器.你唔講.都唔知.
    [版主回覆03/13/2012 10:01:37]係呀,好多牙醫都只話要帶幾年,但其實以後都要間唔中帶架。

    回覆刪除